- Advertisement -spot_img
4,805
published news
and counting

Penggunaan TALIKHIDMAT Meningkat

Must read


Penggunaan sistem TALIKHIDMAT sebagai saluran bagi aduan awam kian meningkat sejak 10 tahun lalu sehingga menuntut satu cara pengendalian yang lebih efektif dan efisyen diusahakan.

Sehubungan itu, Unit Perhubungan Awam dan Korporat (UPAK) Jabatan Ketua Menteri melalui Seksyen Perhubungan Awam telah mengadakan “Taklimat Pengemaskinian Pengendalian TALIKHIDMAT” di Wisma Bapa Malaysia di Kuching pada April lalu. Sesi taklimat itu telah dihadiri kira-kira 145 orang koordinator dari pelbagai jabatan dan agensi di negeri ini.

Mereka merupakan sebahagian daripada sejumlah 291 orang koordinator yang telah dilantik oleh ketua jabatan dan agensi masing-masing

Encik Yakop bin Jalel, Ketua Penolong Pengarah Seksyen Perhubungan Awam UPAK pada sesi taklimatnya menjelaskan bahawa jumlah kes atau aduan orang awam melalui sistem TALIKHIDMAT meningkat setiap tahun sejak diperkenal pada 1996.

Menurutnya, peningkatan yang begitu ketara telah dicatatkan sejak usaha mempromosikan sistem itu dilaksanakan termasuk melalui surat pekeliling kepada ketua-ketua jabatan dan agensi, sesi dialog dengan ketua masyarakat, 'roadshow', hebahan akhbar dan radio, temu ramah radio, brosur dan risalah, ‘corporate gift' dan cenderamata.

Pada tahun 2001 sejumlah 669 kes dicatatkan, meningkat kepada 2,250 kes pada tahun 2005. Jelasnya, peningkatan itu menunjukkan petanda yang positif kerana orang ramai atau pelanggan kini semakin menyedari keperluan dan keberkesanan aduan yang dibuat menggunakan sistem TALIKHIDMAT.

Pada pihak jabatan dan agensi penyedia perkhidmatan pula, TALIKHIDMAT membantu mereka mengenalpasti kelemahan dan sentiasa berusaha memberikan perkhidmatan yang terbaik serta peka dengan keperluan orang awam.

Semasa sesi taklimat itu, para koordinator turut diberi peluang menyuarakan cadangan bagi peningkatan berterusan sistem TALIKHIDMAT. Mereka turut diberi tunjuk cara tentang cara penggunaan sistem terbaru TALIKHIDMAT.

Seksyen Perhubungan Awam UPAK akan terus mengadakan sesi taklimat seumpamanya dari semasa ke semasa ke seluruh bahagian di negeri ini. Permintaan secara berasingan dari jabatan atau agensi yang berkenaan juga dialu-alukan bagi menjadikan sistem TALIKHIDMAT sebagai laluan aduan awam yang disegani.

Objektif Taklimat Pengemaskinian Pengendalian TALIKHIDMAT

  1. Kesedaran kepada jabatan/ agensi yang bertindak sebagai badan penyiasat
  2. Mencari penyelesaian yang lebih efisyen dalam mengendalikan aduan
  3. Meningkatkan imej jabatan/ agensi melalui maklumbalas awam
  4. Mengemaskini koordinator TALIKHIDMAT di seluruh bahagian di Sarawak dengan perkhidmatan TALIKHIDMAT terkini
  5. Meningkatkan publisiti tentang kewujudan TALIKHIDMAT
  6. Meningkatkan jaringan dan kerjasama dengan jabatan/ agensi tentang keperluan menangani aduan

Latar Belakang

TALIKHIDMAT merupakan satu pusat perhubungan setempat yang membantu menguruskan aduan awam dengan lebih cepat dan efisyen serta mengeratkan hubungan kerjasama antara orang awam dengan pihak berkuasa yang terlibat.

Aduan awam yang diterima melalui TALIKHIDMAT dibahagikan kepada 14 kategori, pertambahan sebanyak empat kategori (bencana alam, pertanyaan maklumat, penghargaan/pujian dan khidmat nasihat) daripada yang digariskan oleh Biro Pengaduan Awam (BPA).

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article