Tanggapan awal umum masyarakat mungkin memandang kewujudan muzium sekadar menyimpan bahan-bahan lama, artifak dan spesimen haiwan dan sebagainya. Segelintir melihatnya memaparkan budaya, sejarah dan ia perlukan suatu yang tetap dan ada juga yang bersifat seni muzium.
Definisi dan takrifan muzium berbeza mengikut negara tertentu, malah fungsinya berbeza mengikut jenis muzium biarpun matlamat asal merujuk kepada bangunan atau premis tempat menyimpan pelbagai khazanah warisan sejarah dan budaya bangsa sesebuah negara.
Muzium merupakan sebuah institusi sosial yang sering dikaitkan dengan elemen-elemen sejarah, tamadun silam, kebudayaan dan sebagainya.
Majlis Muzium Antarabangsa (ICOM) pada Mesyuarat Agungnya 1974 menggariskan definisi Muzium sebagai ‘Institusi bersifat tetap, tidak mencari keuntungan, memberi khidmat kepada masyarakat dan perkembangannya, terbuka kepada umum, memperoleh, merawat, menghubungkan dan mempamerkan untuk tujuan pembelajaran, pendidikan dan hiburan, bukti-bukti tinggalan manusia dan persekitarannya.’
Terdapat negara lain tidak terikat dengan definisi tersebut, seperti di Eropah yang lebih kepada menyedia, mempamerkan koleksi untuk manfaat masyarakat umum.
Muzium menjadi institusi penting sosioekonomi dalam pembangunan ekonomi, malah Kota Raya yang moden menjadikan muzium kriteria penting selain universiti, perpustakaan, kemudahan sukan dan lain-lain.
Mengikut statistik Muzium Antarabangsa juga, terdapat 55,000 buah muzium di 202 buah negara di seluruh dunia dengan muzium tidak lagi bersifat umum (pengisian umum) tetapi telah berciri khusus, selain muzium fizikal ada juga muzium maya (virtual reality) diakses secara siber.
Ia juga bukan sekadar dapat dilihat di depan mata tetapi juga lebih bersifat digital dan interaktif terutama menggalakkan pengajaran dan pembelajaran, beralih kepada kaedah konvensional iaitu sentuhan, deria hidu, deria rasa dan pendengaran.
Tetapi yang paling penting kewujudan di sebalik muzium tersebut untuk mengingatkan kita tentang masa silam, apa yang telah berlaku, seterusnya memberitahu kita dan masyarakat kita untuk bersatu dan membangunkan memori yang kolektif perjalanan yang telah kita lalui.
Namun hari ini, keadaan dan masyarakat pun telah berubah terutama dalam dunia dan ekonomi digital, peranan dan pengisian muzium seharusnya berubah ke tahap menjadikan sebagai industri permuziuman sekiranya ingin menyokong pembangunan ekonomi, yang lazimnya dikaitkan dengan pelancongan.
Perkara tersebut dikupas oleh Pengarah Muzium Sarawak, Encik Tazudin bin Mohtar sewaktu Program Bual Bicara Jabatan Muzium Sarawak Bersempena Hari Muzium Antarabangsa 2021 Peringkat Negeri Sarawak baru-baru ini.
Pada masa yang sama, sekiranya kita ingin bahan koleksi ataupun khazanah negara kita dapat menarik perhatian masyarakat kita ataupun masyarakat dunia seharusnya diangkat menjadi warisan negara dan seterusnya warisan dunia.
Muzium perlulah memberi makna baru, kepada generasi sekarang dan akan datang, supaya pembinaan muzium ataupun usaha pemuliharaan khazanah ini kekal relevan dalam pembinaan negara dan meneruskan kesinambungan tradisi.
Hakikat yang perlu diketahui, masih terdapat khazanah kita yang belum lagi dan sedang dalam proses mendapat pengiktirafan seperti Tapak Arkeologi Gua Niah yang terpenting di Asia Tenggara memiliki tamadun selama 40,000 tahun malah lebih daripada itu, 60,000. Sudah tiba masanya, diangkat menjadi tapak kebangsaan dan seterusnya di peringkat UNESCO.
Legasi daripada Brooke, sebagai contoh terutama pembinaan kubu-kubu juga sesuatu yang unik diketengahkan oleh Sarawak (tidak terdapat di negeri lain), dan ini telah pun diambil langkah awal kerajaan untuk membaik pulih dan memulihara 5 buah kubu dalam Rancangan Malaysia ke 11 yang lepas.
Sejumlah 5 buah kubu telah dibaik pulih dengan mengekalkan seni bina asal, pendekatan dalam mengekalkan pemuliharaan sejarah, budaya dan alam semula jadi.
Kelebihan yang dimiliki tersebut jika dokumentasikan terutamanya jejak kubu-kubu sudah pastinya meletakkan Sarawak sebagai warisan dan “perhatian” dunia kerana setiap pembinaan kubu-kubu ini (di bahagian tertentu mempunyai rentetan sejarahnya yang tersendiri).
Pembinaan Pusat Arkeologi Wallace di Santubong yang telah pun siap (dibina dalam Rancangan Malaysia ke 11), diabadikan sempena penulis tersohor dunia, Alfred Russel Wallace yang singgah di Sarawak pada tahun 1855 akan membuka satu lagi sejarah dan meletakkan Sarawak ke hadapan tumpuan dunia yang ingin mengetahui lebih mendalam lagi tentang Sarawak ataupun Borneo.
Sarawak bernasib baik kerana mendapat sokongan daripada Kerajaan negeri dan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya terutama siapnya Kompleks yang baru dan canggih iaitu Muzium Budaya Borneo.
Malah Muzium Budaya Borneo (yang baharu siap) juga sebahagian projek dalam Rancangan Malaysia ke-11 akan menjadi penanda aras kejayaan lebih cemerlang yang telah pun mencatatkan rekod muzium terbesar di Malaysia dan yang kedua terbesar di Asia Tenggara.
Cuma pengisian dan kekuatan muzium tersebut perlu diperkukuhkan dengan menjalinkan kerjasama dengan muzium-muzium lain yang terdapat di Kepulauan Borneo (termasuk di Indonesia).
Masa depan, Jabatan Muzium yang dipertanggungjawabkan mengendali dan menguruskan semua muzium Sarawak begitu cerah dan berpotensi melonjak ke tahap yang lebih baik.
Pada masa yang sama, kapasiti termasuk penambahan kakitangan terlatih perlu dilakukan di samping penubuhan zon tengah dan utara (bagi memastikan tugas dapat dilaksanakan secara efisien dan lebih khusus) di samping kolaborasi penyelidikan dengan universiti tempatan dan luar negara.
Pandemik COVID-19 yang melanda dunia, bukan sahaja menjejaskan Sarawak tetapi juga seluruh dunia dan ini turut menuntut kesiapsiagaan jabatan muzium untuk meneruskan kelangsungan peranan muzium boleh melaksanakan pendekatan inovatif antaranya perbincangan ataupun pameran secara maya.