- Advertisement -spot_img
4,777
published news
and counting

Pantang Larang Etnik Bidayuh Semasa Mengandung

Must read

Berita gadis yang telah berkahwin dan kemudiannya mengandung merupakan satu khabar gembira buat dirinya, suaminya, ibu bapa, mentuanya, juga saudara-maranya.

Tujuan perkahwinan adalah untuk membina keluarga dengan melahirkan anak-anak yang akan meneruskan zuriat turun temurun, seterusnya akan menjaga kebajikan orang-orang tua mereka.

Anak-anak amat mustahak dalam kehidupan pasangan yang berkahwin justeru, kemandulan atau ketidaksuburan dianggap sebagai suatu perkara yang malang dan menyedihkan.

Sudah menjadi amalan adat apabila si isteri berbisik kepada suaminya bahawa dia mengingini sesuatu ‘manak’ (makanan atau buah-buahan), maka suaminya akan cuba sedaya upaya untuk memenuhi keinginan isterinya, meskipun perkara itu pelik dan sukar diperolehi.

Hal ini menunjukkan kemesraan dan kasih sayang kepada isteri yang sedang mengandung, dan bayangan cinta tulennya terhadap bakal anaknya.

Apabila seorang isteri mengandung, upacara tradisi yang dikenali sebagai ‘pimpuri’ diadakan di mana dua orang ‘dayung barih’ (pendeta perempuan), akan melakukan upacara tersebut yang biasanya berlangsung selama dua malam.

Dayung barih atau dayung panca

Dalam upacara ini, seekor ayam disembelih manakala dayung barih akan menyanyikan barih dan sepanjang tempoh upacara tersebut, bilik tidur berada dalam keadaan berpantang (suami isteri dikehendaki mematuhi pantang larang tersebut).

Semasa isteri mengandung, si suami ditegah bekerja dengan menggunakan peralatan yang tajam, kecuali jika perlu sahaja; juga ditegah mengikat atau memakai benda-benda atau mempamerkan tingkah laku yang kasar.

Jika pantang larang ini dilanggar, dipercayai akan berlaku ‘minyaman’ (stigma buruk) terhadap pembentukan dan tumbesaran bayi dalam kandungan. Selepas upacara pimpuri ini, keluarga tersebut akan berpantang selama empat hari.

Ibu yang mengandung dilarang melakukan perkara-perkara berikut;

  1. Tidak dibenarkan mengambil barang yang bukan kepunyaannya supaya anaknya tidak akan menjadi pencuri yang tidak serik.
  2. Tidak dapat bercampur gaul dengan orang yang menghidap penyakit campak kerana dikhuatiri anaknya akan lahir dengan pelbagai tanda pada tubuhnya.
  3. Tidak boleh menyentuh mayat, kerana dikhuatiri anak yang lahir akan mati, pekak atau bisu.
  4. Tidak boleh memakan makanan yang berkembar atau bersambungan seperti pisang atau telur dengan dua kuning telur, kerana dikhuatiri mendapat anak kembar.
  5. Di beberapa tempat, si ibu yang mengandung tidak dibenarkan duduk di atas ‘pinutug’ (bendul) atau ‘ba’ak anjan’ (bahagian atas anak tangga) kerana dikhuatiri isteri sukar hendak bersalin.

Bakal bapa pula perlu mengamalkan pantang larang yang berikut;

  1. Tidak dibenarkan memakai atau mengikat sesuatu secara ketat dalam bentuk asal atau menutup lubang, kerana dikhuatiri tidak berlaku kelahiran biasa
  2. Tidak boleh mematahkan kaki binatang, burung, katak atau membelah buah kelapa, kerana dikhuatiri bayi yang bakal lahir akan mengalami kecacatan.
  3. Tidak boleh membelah ngungkap tu’ud (tunggul kayu) kerana dikhuatiri bayi yang lahir akan mudah mengalami penyakit sawan.
  4. Tidak boleh bermain dengan tenggiling, kerana dikhuatiri bayi yang bakal lahir akan memiliki kepala berbentuk kepala tenggiling.

Pantang larang ibu mengandung dan bakal bapa;

  1. Tidak boleh memahat kayu untuk membuat ukiran kerana dikhuatiri bibir bayi yang bakal lahir sumbing
  2. Tidak boleh menyembunyikan sesuatu sehingga sukar ditemui semula kerana dikhuatiri bayi yang bakal lahir mengalami kelahiran yang lama dan sulit
  3. Tidak boleh bermain dengan monyet kerana dikhuatiri anak yang akan lahir hodoh dan memiliki sifat monyet
  4. Tidak boleh melipatkan tikar kerana dikhuatiri bayi akan lahir songsang iaitu kaki keluar dahulu

Apabila tiba masanya seorang ibu bersalin, maka ‘dayung pirinteng’ atau ‘pinading’ (bidan kampung) dipanggil untuk melakukan tugas pembidanan bayi itu.

Setelah bersalin, seekor ayam disembelih dan suatu upacara diadakan dengan tempoh berpantang adalah selama lapan malam.

Upacara menamai anak, iaitu memohon kepada Tuhan untuk mendapatkan nama yang sesuai bagi bayi itu

Sepanjang tempoh berpantang, si suami tidak boleh bekerja di ladang atau di sawah, malahan ditegah daripada mandi selama empat hari.

Setelah tamat tempoh berpantang selama lapan malam, si suami akan menangkap ikan dan udang dengan menggunakan jaring, memungut siput sungai dan mengutip paku pakis untuk digunakan dalam upacara ‘pimpuri’ yang akan dilakukan oleh bidan kampung di bilik keluarga itu.

Bayi yang baharu lahir selepas malam ke-16 dibawa ke tempat permandian di sungai mengikuti upacara ‘pimpuri’ yang dilakukan oleh ‘dayung pirinteng’

Serawan jaring lama akan digantung di atas tempat tidur bayi untuk menjaganya daripada roh jahat, yang dikenali sebagai ‘burung bayan’ (anak syaitan) berterbangan menghala ke langit luas pada waktu malam untuk mencuri roh di bawah.

Pada malam ke-16 setelah kelahiran bayi itu, keluarganya bebas daripada pantang larang, maka si isteri sudah boleh meninggalkan ‘berdiang’ (tempat istirahat) untuk memanaskan badannya dan mandi di sungai.

Pada masa itu juga bayi yang baharu lahir dibawa ke tempat permandian di sungai untuk menjalani upacara ‘pimpuri’ (memandikan bayi) yang dilakukan oleh bidan kampung kemudian, bayi tersebut diberi nama yang biasanya diambil daripada nama nenek moyang mereka.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article