- Advertisement -spot_img
4,777
published news
and counting

Ekspo Pendidikan Sarawak 2022 di 42 Lokasi Pada 25 Jun 2022

Must read

Buat julung kalinya, Yayasan Sarawak bersama dengan Pejabat Residen dan Daerah (R&DO) seluruh Sarawak dan Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak (JPNS) akan menganjurkan Ekspo Pendidikan Sarawak di semua daerah yang membabitkan 42 lokasi di Sarawak pada hari Sabtu, 25 Jun 2022.

Setiap tahun terdapat lebih daripada 40,000 lepasan SPM dan STPM di Sarawak. Berdasarkan pengalaman yang lepas, ramai pelajar lepasan SPM dan STPM khususnya di kawasan luar bandar terlepas peluang mendapatkan maklumat mengenai peluang-peluang pendidikan yang disediakan untuk mereka.

Malah ada yang tercicir sedangkan mereka mempunyai kelayakan untuk melanjutkan pelajaran mereka sama ada bercorak akademik mahupun kemahiran.

Ini berkait rapat dengan isu-isu seperti lokasi mereka, ketersambungan, lambat bertindak, tamat tempoh permohonan dan sebagainya yang menyebabkan mereka tidak berpeluang merebut tempat di institusi pengajian.

Sehubungan itu, Yayasan Sarawak mengambil langkah proaktif dengan menyediakan landasan kepada mereka untuk mendapatkan informasi terkini mengenai peluang-peluang pendidikan agar mereka mampu membuat keputusan dan pilihan yang sesuai.

Antara objektif Ekspo ini diadakan ialah untuk :

  • Menyebarkan maklumat mengenai peluang-peluang pendidikan yang ada di Sarawak khususnya institusi-institusi di bawah kelolaan Kerajaan Negeri Sarawak atau Yayasan Sarawak kepada pelajar untuk membolehkan mereka melanjutkan pelajaran masing-masing sama ada mengikuti kursus bercorak akademik ataupun kemahiran.
  • Menyediakan khidmat kaunseling dan bimbingan kepada pelajar agar mereka mendapat bimbingan dalam membuat pilihan yang tepat ke arah membina bidang kerjaya yang sesuai dengan kelayakan yang ada.
  • Berpeluang mendaftarkan diri untuk memasuki institusi yang terlibat dalam ekspo ini, kerana keputusan peperiksaan awam dijangka diumumkan pada 16 Jun ini. Ekspo ini akan menjadi platform terbaik untuk mereka mendapatkan maklumat pendidikan terkini dan membantu mereka membuat keputusan dan pilihan yang terbaik.

Yayasan Sarawak menyediakan peruntukan sebanyak RM10,000 kepada setiap Pejabat Daerah untuk mereka melaksanakan Ekspo di peringkat daerah masing-masing. Pada keseluruhannya, ekspo akan membabitkan perbelanjaan sebanyak RM430,000.

Penyerahan cek contoh RM10,000 kepada Pegawai Daerah Tebedu, En Joseph Ak Liaw
Gambar berkumpulan Pengurusan Tertinggi Yayasan Sarawak bersama wakil-wakil Pejabat Daerah

Pada 25 Jun 2022, Amanat dan pelancaran oleh YAB Premier Sarawak di kediaman YAB yang akan disaksikan oleh semua yang hadir di semua daerah yang terbabit dan dilakukan secara atas talian.

Manakala pelancaran di peringkat daerah akan dilakukan oleh Tetamu Kehormat serentak selepas pelancaran oleh YAB Premier Sarawak.

Antara aktiviti yang akan dilaksanakan termasuklah pameran oleh institusi-institusi terlibat, Sesi kaunseling dan bimbingan, Proses kemasukan/pendaftaran pelajar ke IPT, Penyampaian baucar pakaian seragam sekolah  dan Agihan Hadiah Cemerlang Yayasan Sarawak bernilai RM500 untuk pelajar lepasan SPM dan RM700 untuk pelajar lepasan STPM 2021 yang memperoleh keputusan cemerlang.

Pengarah Yayasan Sarawak, Tuan Haji Mersal bin Abang Rosli mengumumkan perkara demikian ketika Sidang Media Ekspo Pendidikan Sarawak pada 10 Jun 2022.

Pengarah Yayasan Sarawak, Tuan Haji Mersal bin Abang Rosli memberi ucapan sidang media
Jemputan yang hadir untuk Sidang Media Eskpo Pendidikan Sarawak di Auditorium Yayasan Sarawak

Dalam perkara yang berkaitan antara insititusi yang mengambil bahagian selain Yayasan Sarawak ialah Swinburne University Technology of Sarawak, Kuching, Universiti Teknologi Sarawak (UTS), Sibu, Curtin University Malaysia, Miri, i-CATS University College, CENTEXS, Pusat Pembangunan Kemahiran Sarawak (PPKS), Kolej Laila Taib, Kolej SATT dan Pelita MasLaut.

Menariknya ekspo kali ini, untuk pelawat ialah Lepasan SPM/STPM berpeluang menerima bimbingan daripada wakil pihak institusi yang terbabit

Selain itu, mereka juga berpeluang mendaftarkan diri secara langsung ke institusi yang terbabit sebagai pelajar sepenuh masa untuk kemasukan pada bulan September ini.

Jika mereka berjaya memasuki institusi berkenaan, pelajar berpeluang mendapat penajaan daripada Yayasan Sarawak seperti berikut:

  • Mendapat bantuan kemasukan ke IPT sebanyak RM1000 secara one-off
  • Mengikuti Kursus Bahasa English di tiga (3) IPT Yayasan Sarawak iaitu Swinburne, Universiti Teknologi Sarawak (UTS) dan Curtin selama sebulan secara percuma (iaitu meliputi yuran kursus dan penginapan) serta diberikan wang saku sebanyak RM300. Kursus ini yang akan bermula pada bulan Ogos 2022 bertujuan untuk membudayakan penggunaan Bahasa English dalam diri pelajar. Kami mensasarkan pengambilan untuk 300 orang pelajar dalam kalangan B40 sahaja untuk menghadiri kursus ini di setiap universiti, menjadikan pengambilan seramai 900 orang pelajar.
  • Pelajar juga layak dipertimbangkan mendapatkan Bantuan daripada skim Bursari BP40, yang terbuka untuk pelajar Bumiputera di mana pelajar menerima 80 peratus subsidi yuran pengajian oleh Yayasan Sarawak dan Universiti terbabit. Kita menyasarkan pengambilan seramai 100 orang pelajar bagi setiap universiti iaitu Swinburne, Curtin dan UTS. Selain itu, UTS juga menawarkan pengambilan pelajar Bukan Bumiputera seramai 100 orang. Ini menjadikan jumlah keseluruhan pengambilan di bawah skim Bursari BP40 adalah seramai 400 orang.

Sementara itu bagi pelajar yang berminat mengikuti kursus kemahiran, jika mereka berjaya memasuki institusi seperti CENTEXS dan institusi kemahiran di bawah panel Yayasan Sarawak, mereka berpeluang;

(a) Mendapat penajaan daripada Yayasan Sarawak

(b) Mendapat bantuan kemasukan ke institusi kemahiran sebanyak RM1000 di Sarawak atau RM1500 bagi mengikuti pengajian di luar Sarawak, secara one-off.

  1. Pelajar juga berpeluang mendapat diskaun pembayaran balik pinjaman sebanyak 50 peratus daripada jumlah pinjaman yang diterima, jika mereka berjaya menamatkan kursus kemahiran masing-masing.
  2. Walau bagaimanapun semuanya tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh Yayasan Sarawak.
  3. Bagi pelajar yang masih menuntut di sekolah dan hadir ke Ekspo ini, mereka juga mendapat manfaat, kerana mereka akan didedahkan kepada peluang-peluang pendidikan yang ada dan membolehkan mereka merancang arah tuju masing-masing melalui sesi kaunseling dan bimbingan oleh wakil institusi yang terbabit.
Ekspo Pendidikan Sarawak 2022 di 42 Lokasi
Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article