- Advertisement -spot_img
4,777
published news
and counting

Tanaman Berpotensi Untuk Keterjaminan Makanan

Must read

Tanaman yang berpotensi untuk keterjaminan makanan serta pengurusan sumber agrobiodiversiti yang mampan antara topik menarik yang dibentangkan pada RAC2 yang dianjurkan oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) pada 11 hingga 13 Jun 2024.

RAC2 yang dianjurkan dengan kerjasama Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan Malaysia serta Kerajaan Sarawak turut memberi tumpuan kepada tema dan topik kritikal seperti Mengurus Agrobiodiversiti dalam Perubahan Iklim, Kawalan Biologi dan Kejuruteraan Ekologi.

Menjurus kepada tanaman yang berpotensi untuk keterjaminan makanan, tanaman asal yang terdapat di negara kita Malaysia yang berpotensi merangkumi tanaman keladi dan umbisi, buah-buahan nadir dan koleksi padi tradisional yang dikumpul dari serata pelosok negeri dan hutan simpan.

Tanaman tersebut akan dicirikan morfologinya sebelum dipulihara dan ditanam secara ‘ex situ’ (usaha pelestarian alam yang dilakukan di luar pada habitat serta ekosistem aslinya) di lapangan iaitu di stesen MARDI Serdang, Jelebu, Sintok, Kemaman, Jerangau (tumbuhan ubatan), dan Seberang Perai (padi).

Setakat ini terdapat lebih daripada 143 spesies buah-buahan nadir yang disimpan di bank gen ladang MARDI

Takungan genetik tanaman pertanian amat bergantung kepada sumber liar (wild genetic resources) untuk menilai ketahanan baka tanaman dalam menghadapi serangan makhluk perosak, keperluan untuk meningkatkan hasil dan khasiat yang diperlukan oleh manusia untuk kekal sihat dan bertenaga.

Beberapa sesi pada persidangan tersebut telah menonjolkan peranan tanaman yang kurang digunakan dalam meningkatkan keselamatan makanan.

Pembentangan mengenai Strategi Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) dalam pertanian untuk memperkuat keselamatan makanan di Malaysia dan menaikkan kepentingan Ekonomi dan Industri Tanaman Kurang Digunakan seperti Sago (Metroxylon sagu Rottb.) telah memberi penekanan terhadap keperluan untuk mempelbagaikan pengeluaran tanaman.

Sekitar Persidangan Serantau Kedua (RAC2) 2024

Perbincangan juga turut merangkumi manfaat tanaman asli, dengan fokus pada peranan tanaman asli untuk meningkatkan keselamatan makanan masa depan dan tumbuhan boleh dimakan di Sarawak: serta meneroka potensi untuk keselamatan makanan, pemakanan dan pemuliharaan biodiversiti.

Inovasi dalam pengeluaran makanan juga diketengahkan sementara pembangunan daging berasaskan tumbuhan alternatif baharu dan nasi analog sago dipersembahkan sebagai usaha perintis untuk mentakrifkan semula makanan ruji dan menyediakan alternatif yang mampan.

Selain itu, meneroka potensi buah-buahan kurang digunakan dengan meneliti penciptaan minuman fermentasi yang kaya dengan nutrient serta menonjolkan manfaat pemakanan dan ekonomi tanaman-tanaman ini.

Untuk Pengurusan AgroBiodiversiti & pengurusan sumber agrobiodiversiti yang mampan, kajian awal mengenai pemuliharaan secara lapangan dan pemuliharaan alternatif adalah menggunakan kaedah krioawetan spesies-spesies ini.

Antara buah nadir di bank gen ladang MARDI yang diperolehi daripada eksplorasi di hutan seluruh Malaysia

Usaha ini sedang dilaksanakan agar ia dapat meningkatkan nilai penyelidikan, selain boleh dijadikan sebagai usaha alternatif pemuliharaan secara lapangan yang sememangnya memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi saban tahun.

Usaha sama juga dijalinkan melalui badan penyelidikan tempatan mahupun kerjasama antarabangsa seperti Kew Garden, Global Crop Diversity Trust, Bioversity International dan banyak lagi.

Ini telah membuka lebih banyak peluang penyelidikan untuk memastikan kekayaan sumber genetik di Malaysia dapat digunakan semaksimum yang mungkin.

Hal ini supaya cabaran menguruskan isu hakisan genetik dapat ditangani dengan baik demi kelestarian penyelidikan dan pembangunan sektor pertanian Malaysia pada tahun mendatang.

Premier Sarawak, YAB Datuk Patinggi Tan Sri (Dr.) Abang Haji Abdul Rahman Zohari Bin Tun Datuk Abang Haji Openg Persidangan Serantau Kedua (RAC2) melawat ke tapak pameran

Pihak Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) Malaysia melalui MARDI juga giat menjalankan penyelidikan bagi menyelidiki dan memulihara kepelbagaian genetik tumbuhan.

Tujuan penyelidikan ini adalah supaya manfaatnya dapat diterokai dan digunakan untuk kepentingan penyelidikan negara pada ketika ini mahupun pada masa hadapan.

Persidangan ini juga memberi penekanan yang besar terhadap pengurusan agrobiodiversiti seperti mengubah dan menghidupkan kembali agrobiodiversiti untuk keselamatan makanan.

Selain itu, pengurusan agrobiodiversiti dengan memasukkan biodiversiti hutan ke dalam keselamatan makanan telah menonjolkan peranan penting biodiversiti dalam memastikan sistem makanan yang tahan lasak.

Peranan bioteknologi dan pendekatan inovatif dalam memulihara agrobiodiversiti juga sangat penting dalam memulihara, mengurus dan menggunakan agrobiodiversiti secara mampan.

Kisah kejayaan seperti Pengurusan Biodiversiti Komuniti (CBM) dalam pemuliharaan dan penggunaan mampan spesies garcinia di Sumatera Barat-Indonesia telah menjadi contoh dunia nyata dalam pengurusan biodiversiti yang berkesan.

Kesimpulannya, RAC2 ini telah memberikan gambaran menyeluruh mengenai usaha semasa dan arah masa depan dalam tanaman berpotensi untuk keselamatan makanan dan pengurusan agrobiodiversiti.

Perbincangan dan pembentangan menekankan keperluan untuk penyelidikan berterusan, inovasi dan amalan mampan untuk memastikan masa depan makanan yang berdaya tahan dan selamat.

Dengan memberi tumpuan kepada tanaman yang kurang digunakan, kemajuan teknologi dan strategi pengurusan yang berkesan, persidangan ini telah menetapkan agenda yang jelas untuk meningkatkan keselamatan makanan dan memulihara biodiversiti di rantau ini.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article