– Realiti Kini dan Masa Depan
Warisan mengikut definisinya membawa maksud apa yang telah kita warisi daripada nenek moyang kita iaitu generasi terdahulu, untuk kita menghargai dan menikmati pada masa kini yang bertanggungjawab menjaganya dan diwarisi oleh generasi akan datang.
Pembangunan fizikal yang agresif boleh mendatangkan kesan terhadap kemusnahan, kerosakan, kepupusan dan kehilangan harta warisan seperti tapak bersejarah, bangunan monumen, benda purba, objek bersejarah serta warisan budaya mahupun yang diklasifikasikan sebagai warisan ketara dan tidak ketara.
Sehubungan itu, perancangan rapi mesti dilakukan supaya sedikit sebanyak warisan tidak dimusnahkan begitu sahaja tanpa kita sedari.
Memetik tulisan Mantan Pengarah Jabatan Muzium Encik Lucas Chin pada tahun 1983 berkata warisan kita bukan sahaja semakin terancam oleh punca keruntuhan semula jadi, tetapi juga oleh perubahan ekonomi dan sosial.
Menceritakan lebih lanjut, Presiden Persatuan Warisan Sarawak, Encik James Yong menyatakan biar apa pun tafsiran kita mengenai warisan, Sarawak sebenarnya bertuah kerana Sarawak kaya dengan warisan yang unik.
Dengan memahami saiz, keadaan geologi dan demografi (Sarawak) yang sama besar dengan Semenanjung Malaysia dengan 30 etnik kaum dan 45 dialek Bahasa, kaya dengan adat resam, seni, muzik, amalan, Bahasa dan sejarah 65,000 tahun lalu juga di sinilah penempatan manusia terawal di Niah sudah pasti banyak warisan terkandung di dalamnya.
Dari segi sejarah pula, ada yang melihatnya positif atau sebaliknya tetapi Sejarah tetap Sejarah tidak boleh diubah seperti Bongkissam dan kerajaan terawal di Santubong, peninggalan di bawah pemerintahan Brunei, 105 tahun di bawah pemerintahan Brooke (1841-1946), bagaimana kita dapat bertahan dalam masa pendudukan Jepun (1941-1945), peninggalan Koloni British (1946-1963) sehinggalah Sarawak, Sabah, Singapura dan Malaya membentuk Malaysia pada tahun 16 September 1963.
Dari segi semula jadi pula, diliputi 60 peratus hutan dan kaya dengan 280 spesies tumbuhan dan 50 spesies haiwan yang disenaraikan sebagai Terancam Secara Kritikal, Terancam atau Terdedah / Mudah Terancam di bawah Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN) Senarai Merah Spesies Terancam.
Kebiasaannya istilah terancam digunakan untuk menggambarkan spesies tumbuhan dan haiwan tetapi istilah ini dipanjangkan kepada warisan, lebih subjektif yang membawa maksud ancaman kepada aset warisan kita musnah, berkurangan dan akhirnya hilang.
Keadaan ini sudah pastinya membahayakan kepada aset warisan ketara dan tidak ketara kita dengan ancaman ini datangnya daripada alam semula jadi, manusia dan sistem.
Ancaman dari semula jadi datangnya daripada malapetaka bencana alam seperti kebakaran, kilat, rebut, pandemik, banjir, hakisan tanah, perubahan iklim dan sebagainya.
Manakala ancaman daripada manusia datangnya daripada pengabaian, salah laku vandalisme kerosakan, kegiatan pembandaran, perubahan gaya hidup, perubahan persekitaran agama, pembangunan hartanah yang tidak peka, Kehabisan sumber semula jadi, (penebangan hutan, penyusutan bahan mentah bahan) peperangan dan sivil dan konflik.
Ancaman yang berpunca daripada sistem pula rangka kerja dasar dan kawal selia serta penguatkuasaan yang lemah, kegiatan pelancongan yang tidak terkawal, mendahulukan aspek ekonomi, penyelenggaraan yang lemah, berkaitan Isu pemilikan dan terlalu sedikit pakar dan profesional berkaitan dengan bidang warisan.
Berdasarkan tinjauan dan kajian, sebenarnya ada banyak sebab mengapa kita perlu memelihara dan mengekalkan warisan ini antaranya ia adalah suatu bentuk atau pengukuhan identiti kita, mengingatkan dari mana asalnya kita kerana hilang warisan kita maka hilanglah jiwa kita, menjaga integriti kita, berkongsi susur galur, nilai dan perjalanan hidup yang sama.
Begitu juga sejarah dan warisan menyatukan kita rakyat Sarawak, menambah karakter dan keunikan Sarawak, warisan memperkasakan komuniti kita, pemuliharaan sejarah menyokong pembangunan mapan. warisan membantu sektor pelancongan kita selain melalui warisanlah menggambarkan diri kita sebenarnya.’
Kita bertanya dengan diri kita sendiri, bagaimana kita meletak warisan itu sendiri di tempat yang sepatutnya atau membiarkannya terus pupus.
Beberapa warisan (binaan struktur lama) juga hilang di depan mata kita seperti Pasar basah di Jalan Gambier (dirobohkan pada tahun 2009), Rumah Rehat Kerajaan di Kuching (musnah terbakar pada tahun 1969), Katedral St Joseph yang lama (dirobohkan pada tahun 1969), Penjara Pusat Kuching (dirobohkan pada tahun 2011), Rumah Agam Tan Lama (Old Tan Mansion Padungan (dirobohkan pada tahun 1950-an).
Struktur binaan lain seperti Jeti Panjang Miri (dibina pihak SHELL bagi membolehkan kapal berlabuh )(dipisahkan struktur pada tahun 2000), Bangunan Sekretariat / Perbendaharaan Lama, Kuching (dirobohkan pada tahun 2010), Pembentukan struktur batu “Drinking Horse“, Miri (runtuh pada tahun 2020), Pawagam Rex, Kuching (Dirobohkan pada tahun 1990 dan digantikan dengan ini bangunan parkir bertingkat.
Walaupun begitu, kita berjaya mempertahankan beberapa bangunan era brooke dan koloni seperti Mahkamah Lama (Old Courthouse), Kuching (1874) (tetapi berubah fungsinya menjadi kafe dan tempat pameran), The Astana, Kuching (1870) (dijadikan tempat acara rasmi Tuan Yang Terutama di Pertua Negeri Sarawak).
Selain itu, Fort Margherita (1879) (dijadikan Galeri Brooke ), The Pavillion, Kuching (1909) (dijadikan Muzium Tekstil), General Post Office (1931) (masih kekal sehingga ke hari ini), The Sarawak Museum (1891) (dilakukan restorasi bangunan dengan bentuk asal), Fort Alice (1864) dan Fort Sylvia (1880) kekal sehingga ke hari ini.
Struktur Kediaman tradisional kebanyakannya terdapat di perkampungan melayu masih kekal seperti Rumah Batu, Kuching (bersebelahan Masjid Bahagian), Darul Maziah, Kuching (di Kampung Nombor), rumah tradisional Cina seperti Rumah Agam Chan, Kuching di Jalan Sekama dan Bekas rumah Ong Ewe Hai, di Kuching sekarang menjadi Hotel ‘The Marian’, Kuching.
Begitu juga dengan rumah Panjang lama dengan binaan yang tahan lama dan tidak menggunakan paku seperti Rumah panjang Murat (Iban) sepanjang Sungai Skrang dan Rumah Panjang Annah Rais (Bidayuh).
Bagi tempat ibadat pula, seperti Masjid Al Qadim, Sibu yang paling lama di Sarawak 1830 (di buat restorasi selama lima (5) tahun dan dibuka pada April 2022), Kuil Tua Pek Kong, Kuching (sekitar tahun 1871) masih kekal dan digunakan sehingga ke hari ini, Masjid India, Lorong Sempit, Kuching (1834) kekal dan dijadikan tujuan pendidikan keagamaan walaupun sudah ada Masjid Terapung (Masjid India yang baharu) manakala Gereja, Kpg Quop (1865) masih kekal tetapi perlukan kerja-kerja naik taraf dengan segera.
Bagi bangunan yang asalnya Kolej Melayu James Brooke, ditukar kepada Madrasah Melayu Sarawak (1930) dan kemudiannya sejak tahun 1992 Muzium Warisan Islam manakala Blok Mill St Joseph’s School ‘s (1886) (kerja-kerja restorasi siap pada tahun 2021.
Rumah Kedai Warisan di Main Bazaar, Kuching (tahun 1960) dengan yang ada tahun 2000, sudah tidak sama lagi struktur hadapannya disebabkan kerja-kerja pengubahsuaian di hadapannya tidak lagi sedap di pandang mata (mungkin tiada peraturan jelas apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan), kurang nilai estetika, kurang penguatkuasaan dan kerajaan tidak mewartakan ‘presint warisan’ bagi memerlukan.
Kemahiran perdagangan suatu Ketika dulu di Kuching seperti Pembuat Rotan Perabot, Pembuat bot Melayu, Tukang Besi dan Pembuat Tin, hampir semua sudah tiada lagi.
Manakala ukiran Orang Ulu (Kenyah, Kayan, Kajang, Punan, Berawan dan lain-lain) adalah antara yang paling banyak pengukir mahir dan hiasan di Sarawak, menghasilkan pelbagai jenis ukiran kayu yang indah dari struktur pengebumian yang besar ke panel kepada anting-anting gading yang rumit juga jarang kita temui kini.
Dari segi Muzik, Tarian dan Seni Persembahan juga ada antaranya sudah tiada lagi seperti Pantun Melayu Sarawak, Ngajat, Selengut (Seruling Hidung) , Chants (Nyanyian- baris-baris pendek), Ritual Meratapi, Rajang Ba’uh Tarian Burung Helang Kaum Bidayuh, Opera Cina, Tarian Burung Kenyalang Kaum Kenyah.
Itu belum termasuk warisan kita seperti Karya manik, Bakul, Seramik, Songket dan keringkam (sudah ada usaha menghidupkannya Kembali) Perayaan, Tatu, Bahasa/ dialek yang hilang dan tapak memorial peringatan perang).
Apa yang telah Sarawak lakukan setakat ini memulihara (struktur) binaan warisan seperti menguatkuasakan Ordinan Warisan Sarawak (2019) boleh menjadi asas kepada kemajuan warisan selepas ini.
Selain itu, memasukkan lebih banyak tapak warisan dan bangunan bersejarah dalam Daftar Warisan Sarawak (sebagai contoh RCBMH, St James Church Quop, tapak arkeologi Santubong.
Mewujudkan Majlis Warisan Sarawak, pembukaan Muzium Budaya Borneo (sudah dibuka kepada orang ramai pada tahun 2022) serta mewujudkan lebih banyak Muzium tumpuan Khas.
Selain itu, Pemuliharaan warisan binaan: Mahkamah Lama, pelbagai Kubu, Brooke Dockyard (dalam kemajuan), Blok Mill St Joseph’s School ‘s ada yang diterajui kerajaan dan juga swasta.
Inisiatif untuk mempromosikan ICH (Warisan Kebudayaan Tidak Ketara) seperti mempromosi pua kumbu, songket & keringkam juga semakin menggalakkan.
Kejayaan terbesar boleh dilihat di Kampung Budaya Sarawak, yang diibaratkan Muzium Hidup Kita. Walaupun kita tidak membawa struktur asal binaan rumah tetapi replika atau binaan yang menyerupai sudah memadai dihidupkan dengan pertunjukan dan demonstrasi setiap kaum budaya masing-masing.
Setiap daripada kita masing-masing mempunyai peranan untuk dimainkan terutama dari aspek pengurusan, melindungi seterusnya pemulihan warisan.
Kerajaan perlu menerajui usaha ini kerana apa yang di dunia global menunjukkan bahawa campur tangan kerajaan secara berstruktur & proaktif adalah kunci kepada perlindungan warisan yang berjaya & mampan.
Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) juga perlu memikul banyak peranan, meningkatkan kesedaran, advokasi, dokumentasi, agen perubahan, agen pemantau dan pemberi peringatan berkaitan warisan.
Pihak komuniti juga perlulah bersuara sekiranya melihat berlakunya kerosakan dan menjangkakan kesan negatif yang berlaku ke atas warisan kita.
Pihak swasta harus menganggap perlindungan warisan ini sebagai sesuatu yang boleh diketengahkan dan mereka boleh menerajui usaha ini (mungkin sebagai program tanggungjawab sosial mereka (CSR).
Namun sekadar renungan bagi kita semua dalam pengurusan warisan adalah sesuatu yang kompleks dan banyak cabarannya seperti dalam keadaan Sarawak yang berbilang budaya, NILAI yang membezakan masyarakat/individu seperti barangan warisan yang boleh diperolehi secara meluas dan dalam penentuan warisan seluruh yang perlu diberikan keutamaan boleh menjadi rumit.
Komuniti juga cenderung melihat isu ini pada jangka pendek kerana ini berhubung kait dengan rutin kehidupan serta punca pendapatan mereka, pertembungan kepentingan ini boleh menganggu dengan jangka Panjang kerajaan Sarawak ke arah pengurusan warisan yang mapan.
Kadangkala pengukuran impak ekonomi pengurusan warisan yang baik selalunya tidak berterus terang selain pemilik swasta warisan binaan yang sering menentang langkah mereka seolah-olah menyekat apa yang mereka lihat sebagai hak pemilik (peraturan kerajaan tentang bangunan warisan persendirian).
Malah pendekatan berasaskan komuniti yang inklusif dan bersepadu (berbanding dari atas ke bawah) dilihat sebagai ideal, tetapi boleh menjadi kompleks, mengambil masa, dan memerlukan kemahiran perundingan yang baik.
Kesan silo dapat disaksikan apabila banyak kumpulan ( dalam kerajaan dan bukan kerajaan) berlumba-lumba untuk mengadakan aktiviti berkaitan warisan secara berasingan antara satu sama lain.
Pengurusan warisan yang berkesan amat memerlukan beberapa set kemahiran merentas sektor tertentu (memerlukan ahli sosiologi, ahli etnografi, arkitek, perancang, juruteknik, ahli sejarah dan sebagainya dan juga berhadapan sukar mencari yang berpengalaman profesional dalam bidang ini.
Begitu juga dengan kecenderungan peruntukan sumber kerajaan lebih terarah kepada muzium sedangkan ada lagi pihak lain yang memerlukannya.
Secara kesimpulannya, kita perlu mengingatkan rakyat Sarawak tentang nilai WARISAN mereka
serta penghayatan warisan harus melangkaui “rasa baik” (feel good) dan “indahnya suasana” sentimen kepada kesanggupan masyarakat untuk bertindak dan terdapat sikap KESEGERAAN untuk bertindak melindungi warisan kita.
Pemuliharaan warisan mungkin bertentangan dengan perancangan jangka pendek demi kepentingan ekonomi, tetapi penting untuk kejayaan jangka panjang.
Pengurusan warisan lestari memerlukan dasar dan strategi yang jelas, undang-undang dan institusi rangka kerja sedia ada, dan penguatkuasaan yang berkesan.
Dari aspek memelihara binaan (struktur warisan), kita perlu menguatkuasakan Ordinan Warisan Sarawak (2019), memasukkan lebih banyak senarai tapak warisan dan bangunan bersejarah dalam Daftar Warisan (lihat senarai Sarawak).
Kita turut memerlukan lebih ramai pakar pemuliharaan warisan, Membangunkan Pelan Pengurusan Pemuliharaan (CMP) untuk setiap satu warisan.
Mewujudkan Penilaian Impak Warisan (HIA) untuk setiap projek pembangunan serta mewujudkan Model Perniagaan Inovatif (contoh : mengadaptasi, mengguna semula, pengguna semula adaptif dan pembiayaan.
Pada akhirnya, bagi memastikan kita menjaga warisan budaya yang tidak ketara ini, kita perlu melibatkan semua komuniti, melakukan inventori dan dokumen yang berkaitan serta merancang inisiatif untuk melindungi domain ICH tertentu.
Perbincangan berkaitan Warisan Sarawak ini disampaikan oleh Presiden Persatuan Warisan Sarawak, Encik James Yong pada 7 Julai 2022 melalui ceramah webinar berkaitan perkembangan semasa Warisan Sarawak.
Ceramah tersebut merupakan siri terakhir Badan Warisan Malaysia (BWM) bertajuk “Spotlight on Sarawak” yang dikendalikan oleh YBhg. Tan Sri Leo Moggie dan Puan Sri Elizabeth Moggie. Ia telah dihadiri oleh 135 orang dan dikendalikan oleh PS Elizabeth Moggie, yang merupakan ahli kedua-dua BWM dan SHS. (Sarawak Heritage Society)
Info Tambahan
Warisan dapat dibahagikan kepada tiga (3) iaitu Kebudayaan, Semula jadi dan Bercampur.
Kebudayaan pula boleh dibahagikan kepada Ketara dan dipecahkan kepada (boleh alih), tidak beralih, dalam air dan Tidak Ketara (Tradisi dan ungkapan lisan, Seni persembahan Amalan Sosial, ritual, perayaan, Ilmu dan amalan, Pertukangan tradisional dan makanan warisan.
Lebih lanjut tentang warisan Ketara merujuk secara umum kepada semua bahan kesan seperti tapak arkeologi, monumen bersejarah, bangunan, artifak dan objek yang penting kepada komuniti, negara dan/atau kemanusiaan.
Warisan Tidak Ketara termasuk amalan, ungkapan, pengetahuan dan kemahiran, bahawa komuniti, kumpulan dan kadangkala individu mengiktiraf sebagai sebahagian daripada warisan budaya mereka.
Warisan Semula jadi terdiri daripada komponen semula jadi persekitaran yang mempunyai kepentingan estetik, bersejarah, saintifik atau sosial atau nilai istimewa lain untuk generasi sekarang dan akan datang, Sebagai contoh ciri semula jadi, pembentukan geologi & fisiografi, tapak semula jadi dan flora dan fauna yang unik.