- Advertisement -spot_img
4,808
published news
and counting

Inovasi Varieti Tanaman Tingkatkan Ciri Agronomi Yang Baik

Must read

Sejak awal abad ke-19, pengenalan varieti baharu dalam bidang pertanian dan perhutanan merupakan komponen penting untuk menjaga dan mengekalkan produktiviti tumbuhan yang baik dan tinggi serta berkualiti.

Varieti baharu sentiasa dibiakkan untuk hasil yang lebih tinggi serta menambahkan ciri-ciri agronomi yang baik seperti rasa, rintangan terhadap perosak atau penyakit, toleransi kepada kemasinan atau keadaan kemarau dan lain-lain.

Mengambil contoh varieti nanas baharu negara yang ke-16 dikenali Sarawak Gold (SG1) telah didaftarkan dengan nombor AC16 pada 13 Disember 2022 oleh Jabatan Pertanian Malaysia direkodkan sebagai salah satu dalam Senarai Daftar Varieti Tumbuhan Kebangsaan.

(Gambar hiasan) Varieti nanas baharu negara yang ke-16 dikenali Sarawak Gold (SG1)

Nanas varieti SG1 mempunyai populasi kawasan penanaman di Sarawak sebagai tanaman tunggal dan telah dilancarkan di Ladang Nanas Sungai Tukau, Miri.

Pada 2019, nanas varieti ini mula dibawa masuk dari Taiwan ke Miri, Sarawak dengan jambul ditanam dan dijadikan sebagai bahan tanaman di plot pembiakan benih di Kampung Riam Jaya dan sebahagian kawasan ladang di Sungai Tukau, Miri.

Pada 2021, sulur nanas mula dikembangkan dan ditanam berperingkat secara komersial di Ladang Nanas Sungai Tukau, Miri di tanah berkeluasan 10 hektar oleh syarikat TG Agro Fruits Sdn Bhd.

TG Agro Fruits Sdn Bhd merupakan syarikat bimbingan dan berdaftar di bawah Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) Negeri Sarawak pada 2021.

Tempoh SG1 daripada peringkat ditanam sehingga tuaian hanya sekitar sembilan bulan sahaja, membuktikan bahawa kadar pusingan tanaman nanas SG1 adalah lebih pantas berbanding nanas lain seperti MD2 yang memerlukan 14 hingga 16 bulan manakala varieti Moris memerlukan 12 bulan.

SG1 juga mampu mempercepatkan serta meningkatkan pendapatan pengusaha nanas sebelum ini yang terpaksa menunggu tempoh tuaian dua tahun sekali kepada setahun sekali.

Salah satu keistimewaan SG1 ialah dari segi isinya yang berwarna jingga keemasan, mempunyai rasa yang manis dan berair juga menjadikannya sesuai sebagai hidangan segar atau jus minuman selain empulurnya yang rangup, mudah dikunyah dan ditelan kerana tiada sisa serat tidak lumat.

Senarai varieti nanas kebangsaan

Kepelbagaian genetik dalam ekosistem penanaman nanas ini penting untuk memberi lebih pilihan kepada petani selain memastikan bekalan makanan di negara kita sentiasa terjamin

Apa yang ingin diterangkan di sini ialah berkenaan inovasi dalam varieti tanaman yang mempunyai kesan yang amat mendalam terhadap keselamatan makanan global.

Pada era yang sentiasa berdepan dengan cabaran besar seperti krisis iklim, pandemik, dan konflik, inovasi varieti tanaman ini menjadi lebih penting dari sebelumnya.

Pertama, inovasi ini dapat meningkatkan akses kepada makanan kerana dengan hasil yang lebih tinggi dan tanaman yang lebih tahan, petani dapat memenuhi permintaan pasaran dengan lebih baik.

Secara langsung, ia dapat meningkatkan akses kepada makanan bagi masyarakat terutamanya di kawasan yang sering mengalami kekurangan makanan.

Varieti yang tahan terhadap keadaan ekstrem dapat membantu petani menghasilkan hasil yang lebih baik, mengurangkan kebuluran di kalangan penduduk.

Inovasi ini juga dapat membantu dari segi pembangunan ekonomi di mana dengan meningkatkan hasil tanaman, ia bukan sahaja menguntungkan petani tetapi juga menyokong ekonomi tempatan.

Pertanian yang berjaya dapat mencipta peluang pekerjaan dan meningkatkan pendapatan masyarakat, yang penting untuk pembangunan ekonomi keseluruhan.

Kepentingan inovasi varieti tanaman yang seterusnya ialah dari aspek ketahanan makanan global di mana dalam menghadapi ancaman global seperti pandemik, inovasi dalam varieti tanaman boleh membantu negara-negara menjadi lebih berdaya tahan.

Dengan memiliki sumber makanan yang cukup dan pelbagai, negara-negara dapat mengurangkan kebergantungan kepada import dan memastikan ketersediaan makanan dalam situasi krisis.

Di negara-negara yang bergantung kepada pertanian, inovasi dalam varieti tanaman memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan bekalan makanan yang mencukupi, berkualiti, dan berkelanjutan.

Terdapat beberapa kepentingan inovasi varieti tanaman antaranya, ia membolehkan petani mendapatkan hasil yang lebih tinggi daripada tanah yang sama.

Varieti tanaman yang direka khusus, seperti padi hibrid, mampu menghasilkan lebih banyak bijirin dalam satu musim berbanding varieti tradisional.

Sebagai contoh, penyelidikan padi hibrid yang dilaksanakan oleh pakar dari Universiti Putra Malaysia (UPM) dengan kerjasama syarikat swasta Global Farm Biotech Sdn Bhd berjaya menghasilkan padi yang mampu mengeluarkan hasil tiga kali dalam tempoh 18 bulan.

Dengan peningkatan hasil dan kualiti tanaman, inovasi varieti tanaman dapat memberikan pulangan ekonomi yang lebih baik kepada petani.

Apabila petani mendapat hasil yang lebih baik, mereka dapat menjual produk mereka dengan harga yang lebih baik dan meningkatkan pendapatan mereka.

Ini penting untuk mengekalkan kelangsungan hidup ekonomi di kawasan luar bandar dan memastikan generasi akan datang terus terlibat dalam pertanian.

Justeru, dengan meningkatkan hasil, ketahanan terhadap perubahan iklim, pengurangan input, kualiti nutrisi, dan pulangan ekonomi, inovasi ini bukan sahaja membantu memenuhi permintaan makanan tetapi juga menyokong masyarakat dan alam sekitar.

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article