- Advertisement -spot_img
4,805
published news
and counting

Kenali Kisah Di Sebalik Koko

Must read

Tahukah Anda ?

Koko telah ditemui sejak berabad yang lalu. Di Amerika Selatan, kaum Aztecs menganggapnya sebagai minuman diraja yang dihidangkan di dalam gelas emas untuk upacara istimewa. Menurut tanggapan kaum tersebut, ia adalah manisan pemberian tuhan. Malah dari segi nama saintifiknya pula, nama botanikal bagi koko, Theobroma Cacao sebenarnya berasal dari perkataan Latin yang bermaksud “makanan tuhan-tuhan”.

Koko sebagai minuman dianggap sebagai `minuman nikmat’ Hernado Cortez telah membawa pulang koko dan resepi minuman coklat yang pertama untuk dipersembahkan kepada Raja Sepanyol pada tahun 1928. Dari situlah, ia mula mengalami perubahan. Gula tebu mula  dicampurkan. Rempah yang baru ditemui seperti vanila dan kulit kayu manis telah juga digunakan sebagai bahan perasa.

Pokok koko mulai ditanam di kawasan jajahan Sepanyol dan kerja-kerja memproses koko mula dijalankan secara rahsia. Koko hanya terhad untuk kaum bangsawan dan resepinya telah disimpan rapi untuk hampir 100 tahun. Coklat mula berkembang ke Perancis dalam tahun 1615, United Kingdom dalam tahun 1650an dan kemudianya ke Amerika dalam 1755. Dari situ, ia terus berkembang. Koko dan coklat begitu pantas menakluki Amerika dan dunia. Hari ini, ia merupakan rasa yang paling popular dan digemari di seluruh dunia.

…Ikuti info lanjut mengenai koko dalam rencana selanjutnya.

Sumber : Lembaga Koko Malaysia (Sarawak)

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]
- Advertisement -spot_img

More articles

- Advertisement -spot_img

Latest article